De 30+ audio(visuele) productiesoorten waaraan stemacteurs werken

05-10-2022

Dit artikel lees je in 8 minuten!

 

 

Het stemmenvak is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dat komt hoofdzakelijk door de grote toename van productiesoorten waaraan voice-overs en stemacteurs kunnen werken. Nog niet zo heel lang geleden, waren videospelletjes en luisterboeken geen grote industrieën. En werden er geen duizenden video’s per dag op websites en social media geupload. Maar vandaag is alles anders. En dat is goed nieuws voor (potentiële) stemacteurs!

 

Ben jij benieuwd naar de soorten producties waar je als stemacteur of voice-over allemaal aan kunt werken? Dan is dit blog op jouw lijf geschreven. Hieronder worden er namelijk meer dan dertig toegelicht!

 

Download nu gratis overzicht: 10 redenen om te gaan stemacteren (als je geen stemacteur wilt worden)

 

ADR (Automated Dialogue Replacement)

Het komt bij filmopnames regelmatig voor dat de kwaliteit van de audio niet goed genoeg blijkt te zijn. De acteurs komen dan achteraf bijeen in een studio waar ze de audio opnieuw inspreken. Maar soms lukt het niet om de oorspronkelijke acteurs op te laten draven. In dat geval worden er stemacteurs ingehuurd die de stemmen van de oorspronkelijke acteurs perfect kunnen nabootsen. Een andere vorm van ADR is wanneer er een groep stemacteurs wordt ingehuurd om extra achtergrondconversatie op te nemen.   

 

Animatie

In een animatie worden een aantal stilstaande beelden zeer snel na elkaar afgespeeld waardoor de illusie van bewegend beeld ontstaat. In plaats van levende acteurs, zie je getekende figuren, figuren van levenloze materie zoals klei of papier of 3D-computergeanimeerde figuren. Stemacteurs worden ingehuurd om de karakters van animatiefilms en -series een stem te geven. 


               

Bekijk hier een interview met stemacteur Sander de Heer, de Nederlandse stem van Mr. Krabs in SpongeBob SquarePants.

 

 

App 

Het komt nog niet heel veel voor, maar soms moeten apps van een stem worden voorzien. Neem bijvoorbeeld apps die je leren om te mediteren. Wordt een beetje lastig om de instructies van het scherm af te lezen als de eerste instructie sluit nu de ogen is! Gelukkig bieden stemacteurs de oplossing. Het zou overigens zomaar kunnen dat in de toekomst voice veel meer gaat worden ingezet op apps. Wat weer een hele nieuwe markt voor stemacteurs betekent!

 

Audiotour

Je hebt vast wel eens in een stad, museum of andere grote toeristische attractie met een koptelefoon opgelopen waarop je van informatie werd voorzien. Om ervoor te zorgen dat dit voor jou een plezierige ervaring is en je niet na tien minuten al gek wordt van een zeurderig stemmetje in je oren, worden hiervoor professionele voice-overs ingehuurd.

 

Bedrijfsvideo

Met een bedrijfsvideo kan een bedrijf zichzelf aan de wereld presenteren. In dergelijke video’s gaat het niet zoals in commercials over een merk of een product, maar echt over een bedrijf zelf. Wie zijn ze? Waar staan ze voor? Wat proberen ze te bereiken? Hoe zien hun kantoren eruit, hoe is het om voor hen te werken en wie zijn de werknemers? 

 

Billboard

Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door… Zelfs voor zo’n piepklein zinnetje, dat je dikwijls voor of na een tv-programma, radio-uitzending of podcast voorbij hoort komen, wordt een voice-over gevraagd. Want daardoor blijft de naam van de sponsor uiteindelijk sneller en beter hangen bij diegene die het hoort.

 

Commercial, pre-roll en tag-on

‘Commercial’ is het Engelse woord voor ‘reclamespot’. En commercials zie en hoor je overal: op TV, radio, muziek- en podcastplatformen, websites, social media en in bioscopen en winkels. Twee minder bekende soorten commercials zijn de pre-roll en de tag-on. De pre-roll is de reclame die je op videostreamingservices zoals YouTube tegenkomt voordat je een video kunt kijken. En met de tag-on bedoelen we de ingekorte versie van een reclame die vlak na de hoofdspot wordt voorgeschoteld. Meestal zitten er één of twee andere commercials tussen de hoofdspot en de tag-on in.

 

Documentaire

Een documentaire is een film, serie of programma dat op feiten gebaseerd wordt, waarbij de maker een beeld probeert te geven van een aspect uit de realiteit. De voice-over ligt meestal toe waar je op dat moment naar aan het kijken bent of praat het verhaal aan elkaar. Een goede voice-over zorgt ervoor dat je door wilt kijken. 

 

Educatie en e-learning

Bij stemacteren.nl, krijg je bovenop de reguliere lessen, toegang tot een online lesomgeving. Hierin wordt een groot aantal video’s over stemacteren aangeboden, die cursisten kunnen kijken om zich extra te verdiepen in het vak. Dit noemen we e-learning. Naast e-learnings, bestaan er ook educatieve video’s die niet online worden aangeboden. Deze worden bijvoorbeeld ingezet op scholen, universiteiten, cursuscentra en bedrijfstrainingen.  

 

 

Tegenwoordig vindt veel educatie online plaats. Voice-overs worden ingehuurd om je door deze e-learnings heen te leiden.

 

 

Elektronische assistent

Vraag jij je telefoon wel eens om iets voor je op te zoeken? Of om je vader te bellen of je wekker te zetten? De volgende stap is om ook in huis een spraakbesturingssysteem te hebben, waardoor je al je slimme producten met je stem kunt bedienen. Handig toch? Ooit zul je gewoon aan je pan vragen om een ei voor je te bakken. En die stem die dan terugvraagt of je er spek bij wilt? Jup, ook daarvoor is een voice-over aan het werk geweest.

 

Event

Soms hoor je bij evenementen zoals theatervoorstellingen, award ceremonies, corporate events, productpresentaties en sportwedstrijden vooraf opgenomen boodschappen door de luidsprekers komen. Bijvoorbeeld om het publiek op te zwepen, informatie te verspreiden of elementen van het event naadloos in elkaar over te laten vloeien. 

 

Film

In een land hier ver vandaan… Zonder dat je het door hebt, wordt van heel wat films het verhaal aan elkaar gepraat door een voice-over. Of er worden stemacteurs ingezet om levenloze karakters van stemmen te voorzien. Dit laatste gebeurt vaak in sciencefictionfilms, waarin bijvoorbeeld pratende robots te zien zijn. 

 

In-store

Loop je wel eens door een winkel, meestal van een grote keten, en hoor je om de zoveel tijd een aanbieding omgeroepen worden? Ook deze berichten zijn vakkundig ingesproken door voice-overs. Want daardoor is de kans dat jij gebruik gaat maken van de aanbieding vele malen groter. 

 

Luisterboek

Drie keer raden wat een luisterboek is. Inderdaad! Een boek, maar dan voorgelezen en opgenomen! Heerlijk, want daardoor kun je ook onderweg of tijdens het sporten je boek ‘lezen’. Voor een voice-over is het inspreken van zo’n audioboek echter een behoorlijk intensieve klus, die dagen of weken in beslag kan nemen. 

 

Navigatiesysteem

Je hebt het je waarschijnlijk niet eerder gerealiseerd. Maar onbewust ben jij zo blij dat er stemacteurs bestaan. Waarom? Denk de eerstvolgende keer dat jouw navigatiesysteem je naar een onmogelijke locatie heeft geloodst, die je anders nooit had gevonden, nog maar eens terug aan dit stukje tekst! Fijn hè, die voice-overs!

 

                            

Staren naar een kaart en niet snappen waar je heen moet. Da's lang geleden hè? Dank je wel navigatiesysteem, maar ook dank je wel voice-over!

 

 

Nasynchronisatie

Nasynchoniseren, ook wel bekend als dubben, is het achteraf toevoegen of vervangen van geluid in (teken)filmmateriaal. Het wordt meestal gebruikt om buitenlandse producties te vertalen. Nasynchronisatie is vooral gangbaar in grotere landen als Duitsland en Frankrijk. In kleinere landen als Nederland is ondertiteling gebruikelijker. Tegenwoordig zie je nagesynchroniseerde producties ook steeds vaker op streamingplatformen als Netflix. 

 

Notificatie

Soms sta je in een lift en hoor je ineens een bandje vertellen op welke etage je bent aangekomen. Of misschien is het je op Schiphol wel eens opgevallen dat je aan het eind van elke rolband (platte roltrap) wordt gewaarschuwd dat je kan vallen als je niet oppast: “Mind your step.” Lekker baantje hoor, dat stemacteur zijn. Gewoon betaald krijgen voor een paar woordjes!

 

Omroep

In winkelcentra, treinstations, vliegtuigen etc. moet regelmatig één en ander worden omgeroepen. Ha, jij denkt misschien dat er op elk treinstation iemand achter een microfoon klaarzit om de zoveelste vertraging door te geven? Mooi niet. Ook voor dergelijke klussen wordt een stemacteur gevraagd. En al die meldingen die je dus hoort, zijn van te voren opgenomen! 

 

Presentatie

Heb je een belangrijke presentatie voor de boeg, maar ben je zelf niet de beste spreker of vind je het niet fijn om voor een publiek te staan? Huur een voice-over in! 

 

Productvideo

Op onze website staat er bij elke cursus die we aanbieden een korte video, waarin wordt uitgelegd wat je van de betreffende cursus kunt verwachten. Een dergelijke video, waarin een product dus wordt toegelicht, noemen we een productvideo.

 

Promo

Als een tv- of radiozender reclame maakt voor een eigen programma, noemen we dit een promo. Zenders gebruiken hiervoor meestal een vaste zenderstem, zodat de kijker of luisteraar zich sneller thuis gaat voelen. 

 

Robotica

We vinden het belangrijk dat robots zo menselijk mogelijk overkomen. Want daardoor kunnen we sneller een ‘relatie’ met ze aangaan en durven we ze sneller te vertrouwen. We geven ze daarom gezichten waarin we onszelf kunnen herkennen. En evengoed een stem. Maar wie denk je dat die stem heeft ingesproken?

 

 

Robotica. In de nabije toekomst een nieuwe, grote markt voor stemacteurs?

 

 

Speelgoed

Kon jouw pop of teddybeer vroeger wat tegen je zeggen? Of ken je Furby nog? Jep, ook voor al het pratende speelgoed zijn stemacteurs aan het werk geweest!

 

Trailer

Nope, je aanhangwagen wordt nog net niet ingesproken door een stemacteur. Met een trailer bedoelen we een promotiefilm waarin kort geschetst wordt wat er van een film, videospel of evenement verwacht mag worden. 

 

TV-programma, reportage en leader

Net als bij documentaires en films worden TV-programma’s regelmatig aan elkaar gepraat door een voice-over. Of moeten er, zoals bij het journaal, hele reportages van een toelichting voorzien worden. En wat dacht je van de leader aan het begin van een show waarin wordt uitgelegd waar het programma over gaat? 

 

Uitlegvideo en explanimation

Waar er bij educatieve video’s de tijd wordt genomen om de kijker iets te leren, is de uitleg in een uitlegvideo kort en krachtig, zodat de boodschap snel en duidelijk kan worden overgebracht. Een type uitlegvideo die op het moment erg populair is, is de explanimation. Hierin wordt de uitleg (explanation) geanimeerd.

 

Videogame

Ook alle stemmen die je hoort op de spelletjes die je speelt op jouw console zijn ingesproken door stemacteurs. Niet alle games zijn even interessant om op te nemen, maar vaak is het wel enorm lachen. Hoe zou jij het bijvoorbeeld vinden om de kreuntjes van Serena Williams voor een tennisgame in te spreken? 

 

Voice response-systeem en voicemail

De wachttijd is langer dan normaal. U wordt zo spoedig mogelijk geholpen. Blijft u aan de lijn? Deze situatie komt je vast bekend voor. Het stemmetje dat telkens hetzelfde zinnetje herhaalt kun je inmiddels vlekkeloos nadoen. En denkbeeldig heb je je telefoon al vijf keer uit het raam gegooid. En als er dan eindelijk eens iemand aan de lijn komt, word je ook nog eens bijzonder matig geholpen. Excuses hiervoor namens alle voice-overs: but please, don’t shoot the messenger. Overigens worden ook de voicemails van (grote) bedrijven vaak ingesproken door voice-overs. 

 


 
 

> Bekijk alle artikelen

Wil je op de hoogte worden gebracht wanneer er een nieuw artikel online staat? Vul dan hier je e-mailadres in!