‘Het zou toch gek zijn als een vrouw reclame maakt voor scheerzeep, bier en barbecues?’
Bij de boodschap die je hebt zoek je een stem uit die bijvoorbeeld betrouwbaar, avontuurlijk of geruststellend klinkt. Maar als je weet wat voor stem je zoekt, ga je dan voor een man of vrouw? Want tot slot kies je meestal eerst de sekse, en dan pas de soort stem, uit een stemmenbestand. Ga je af op je persoonlijke voorkeur, of zijn er theorieën over?
Mannen zijn overtuigender en vrouwen zijn betrouwbaarder en geruststellender, is het grote vooroordeel dat men heeft. En wat betreft reclame: het zou toch gek zijn als een vrouw reclame maakt voor scheerzeep, bier en barbecues en een man reclames inspreekt voor make-up, schoonmaakmiddelen en lingerie? Of wanneer een man reclame maakt voor een kleine stadsauto die perfect is voor de boodschappen en de ritjes naar school en een vrouw vertelt over de allernieuwste elektrische familieauto? Dat klopt toch niet, of is dat een achterhaald idee?
De Rijksuniversiteit Groningen deed onderzoek naar het onderwerp en hieruit blijkt dat de vrouwenstem over het algemeen overtuigender is dan de mannenstem. Mannenstemmen zijn betrouwbaarder maar vrouwenstemmen uiteindelijk geloofwaardiger. De meeste respondenten hebben een totaal-niet-gender-neutrale-mening: het product dat onder de aandacht wordt gebracht, moet volgens hengoed passen bij de sekse van de voice-over. En ja, dat betekent in de praktijk dat dweilstokken en raamwissers door vrouwen worden aangeprezen. Sorry, dames.
Serieuze zaken en grote uitgaven
In 1991 maakte het Amerikaanse make-upmerk Maybelline een verleidelijke reclame over lipstick waarin een man sprak over vocht inbrengende aloë vera en vitamine E, maar vanaf 1997 koos het merk toch voor een vrouwelijke voice-over in alle reclame-uitingen over nagellak, foundation en mascara’s. Waarom? Omdat het beter past. Dus: een mannelijke voice-over past het best bij duidelijke mannelijke producten en een vrouwelijke voice-over het beste bij typisch vrouwelijke producten.
Als het gaat over veel geld, serieuze zaken of grote uitgaven, dan kan een man hier beter over spreken, puur omdat een man bij het grote publiek betrouwbaarder overkomt. In een tijd waarin sekse en gender steeds minder belangrijk wordt gemaakt, zijn er vast veel mensen die hiervan op hun achterste poten gaan staan en er voor pleite dat vooral vrouwenstemmen zagen, boormachines en grills gaan promoten, maar waarom zou je iets dat werkt willen veranderen?
Informatie opslaan in het brein
Ook STER deed onderzoek naar radiocommercials en ook uit dit onderzoek blijkt dat vrouwenstemmen hoger scoren op geloofwaardigheid en bovendien leiden tot een hogere koop- en bezoekintentie. Als we het niet over reclames hebben, maar over bijvoorbeeld navigatiesystemen of luisterboeken, dan blijkt dat mannen het allerliefste naar een prettige vrouwenstem luisteren. En andersom is het zo dat de meeste vrouwen het liefste luisteren naar een lage mannenstem.
Bovendien zouden vrouwen informatie die wordt gegeven door een man een diepe stem, beter opslaan in het brein. Dit onderzocht een universiteit in Aberdeen, Schotland. Tijdens een onderzoek werden vrouwen plaatjes getoond van verschillende onderwerpen, terwijl diverse soorten stemmen benoemden wat er te zien was. De objecten die werden benoemd door een zware mannenstem, bleven bij de meeste vrouwen in het geheugen gegrift. Hoe dit kan? Volgens de hoofdonderzoeker heeft dit alles te maken met de evolutie. Een goed geheugen voor mannelijke stemmen helpt vrouwen bij het vergelijken en evalueren van geschikte partners. En zo zie je maar weer, hoe waanzinnig belangrijk je stem is.