Nieuwsartikel

AI en de toekomst van stemacteurs: Evolutie, geen revolutie

AI en Stemacteren

01 juni 2024 - De laatste tijd is er veel te doen rond AI en de mogelijke impact ervan op het werk van stemacteurs en voice-overs. Bij Stemacteren.nl, als opleider in dit vakgebied, volgen we deze ontwikkelingen op de voet. We begrijpen dat sommige van onze (toekomstige) cursisten zich wellicht zorgen maken over hun toekomst in dit vak. Maar is die ongerustheid terecht? Laten we de feiten eens onder de loep nemen!


Technologische vooruitgang is van alle tijden. Elke innovatie brengt in eerste instantie wat onrust met zich mee, maar uiteindelijk vindt de markt altijd een nieuw evenwicht. Ja, er zullen ongetwijfeld bepaalde opdrachten veranderen of verdwijnen, zoals eenvoudige voice-response taken die makkelijk te automatiseren zijn. Maar, zoals bij elke verandering, ontstaan er ook weer nieuwe kansen en mogelijkheden. Ook voor stemacteurs.

Toegevoegde waarde: de kern van het vak

De kern van het vak draait om toegevoegde waarde. Een goede stemacteur verrijkt een tekst met zijn of haar stem, brengt emotie en nuance aan. Dat is een vaardigheid die je niet zomaar even programmeert. Het vereist talent, ervaring en een flinke dosis creativiteit. Kwaliteiten die voorlopig nog uniek menselijk blijven.

ALDI's AI-experiment: nog steeds menselijke stemmen nodig

Neem het voorbeeld van ALDI, dat onlangs aankondigde voortaan AI-stemmen te gebruiken in plaats van 'echte' stemacteurs. Een opmerkelijk bericht, dat veel stof deed opwaaien. Maar tot op heden is er nog geen enkele AI-commercial van ALDI verschenen. Sterker nog, om zo'n commercial te maken, blijkt men nog steeds een menselijke stemacteur nodig te hebben! De AI-techniek die ze willen toepassen, een zogenaamd voice conversion model, werkt namelijk door de karakteristieken van een ingesproken stem, zoals timbre, timing en intonatie, over te nemen. Kortom: zelfs bij AI-commercials spelen (zeer ervaren) stemacteurs nog een essentiële rol.

AI versus menselijke veelzijdigheid

Daarnaast zijn spraakmodellen en AI vaak gespecialiseerd in één specifieke taak. Maar voor een geslaagde commerciële opname is méér nodig: veelzijdigheid, flexibiliteit en het vermogen om in te spelen op feedback en wijzigingen. Een goed stemacteur is een meester in deze disciplines.
Begrijp ons niet verkeerd: we erkennen dat ons vakgebied niet immuun is voor verandering. Maar dat wil niet zeggen dat stemacteurs overbodig worden. Integendeel, zo'n 95% van de voice-over opdrachten ondervindt vooralsnog geen enkel effect van AI. En de klanten die wél experimenteren met AI-stemmen? Velen van hen keren na verloop van tijd toch weer terug naar de vertrouwde, menselijke aanpak.

Focus op jouw unieke kwaliteiten!

Dus, aan alle (aspirant-)stemacteurs: omarm de ontwikkelingen, wees er niet bang voor, ontwikkel je talent, blijf je vak met passie uitoefenen en focus op datgene wat jou uniek maakt. Want één ding is zeker: er gaat niets boven de kracht, emotie en flexibiliteit van een authentieke menselijke stem. Bij Stemacteren.nl helpen we je graag om die kwaliteiten ten volle te benutten, nu en in de toekomst.