Nieuwsartikel

Stemacteren in de media!

18 juni 2014 - De Telegraaf had een uitgebreid interview met stemregisseur Barnier Geerling. Lees het hele artikel onder de knop.

Door Bernice Breure

Waarom horen we zo veel dezelfde stemmen bij reclames, tekenfilms en voice overs? Wat moet je eigenlijk in huis hebben om op deze manier goed geld te verdienen? Vraag dat maar aan voice director Barnier Geerling (37), bij wie de afgelopen jaren bijna tweeduizend mensen een training ’stemacteren’ hebben gevolgd. „Een goede stem is niet eens van belang.”

Hij is de aartsvijand van de Hulk in de nagesynchroniseerde versie van de animatieserie The Hulk and the Agents of Smash én de betrouwbare man die een verzekering of fruitdrankje aanprijst. Sinds zijn vijftiende leent Geerling zijn stem uit voor audiovisuele producties.

In 2000 begon hij in zijn geluidsstudio met het geven van workshops stemacteren, een door hem zelf gelanceerd begrip.Commercials en tekenfilms inspreken wordt enorm onderschat, doceert hij. „Er komt heel wat bij kijken om geloofwaardig een boodschap over te brengen. En ook bij cartoons is het zeker geen kwestie van de woorden netjes oplezen met een gek stemmetje.”Ooit mailde een enthousiasteling hem trots dat hij wel dertig dieren feilloos kon nabootsen; ter illustratie zaten er geluidsfragmenten bij waarin hij onder meer honden, katten en pauwen nadeed. Tot een auditie kwam het niet. „Ook aan mensen die ons bellen dat ze zo goed een Groninger of Frank de Boer kunnen nadoen, hebben we niet zo veel”, lacht hij. „Je moet je stem juist kunnen inzetten voor iedere tekst die de klant voor je in gedachten heeft.”

Maar stemacteren.nl kent veel meer succesverhalen. „De oudste cursist was een voormalig rechter van in de zeventig met een prachtige stem. Hij wilde wat terug doen voor de maatschappij en spreekt nu luisterboeken in voor blinden.” Weinig vertrouwen had de stemregisseur in eerste instantie in een schuchter, Brabants meisje van 16 dat met haar moeder langs kwam. „Er worden wel vaker jongeren afgeleverd die de droom van hun ouders moeten verwezenlijken. Dus ik dacht: daar gaan we weer”, vertelt Geerling. „Toen ze een tekst ging voorlezen in de spreekcel, sloeg ik steil achterover. Haar accent was weg, ze sprak zo duidelijk: ze was een natuurtalent! Het meisje bleek al jaren op YouTube tekenfilms opnieuw in te spreken. Ik weet zeker dat we van haar nog heel veel zullen horen.”

Nederland telt zo’n 250 stemacteurs. De tijd van ‘stemmiljonairs’ is voorbij nu hun aantal toeneemt. Maar nog steeds is met name aan een landelijke reclameboodschap goed geld te verdienen. „Een oud-cursist van ons heeft pas geleden de spot van Coca-Cola gedaan. Een topklus natuurlijk. Voor een nationale radiocampagne moet je denken aan bijna tweeduizend euro voor een uurtje werk. Voor tv is dat nog meer.

”Verkijk je er niet op, betoogt de cursusleider. „Het is belangrijk dat je echt enthousiast en ondernemend bent. We werken in een kleine ruimte met hooguit vijf mensen. Binnenkomen met een slecht humeur is dan niet handig. Vooral bij tekenfilms en games is er zoveel tekst dat er geen tijd is om het vaak over te doen. Maar als iedereen focust, stijgen we allemaal boven onszelf uit en dan is het ultiem cool werk.”

Het is een misverstand dat BN’ers tegenwoordig al het werk wegkapen voor anonieme stemacteurs, stelt Geerling gerust. „Een bedrijf als Disney wil voor een bioscoopfilm graag sterren voor op de poster, maar er blijft genoeg werk over voor de rest.” Bovendien verstaan mensen als Georgina Verbaan, Bram van der Vlugt, Renate Dorrestein en Jeroen van Koningsbrugge ook dit vak.

Lyrisch is hij over Paul Haenen. „Voor een Sesamstraat-game moest hij duizenden zinnen inspreken. Zes uur lang bleef hij met volle energie Grover.”In Geerlings netwerk bevinden zich algemene stemmen en zogeheten signature voices. „Er was een cursiste van 28 met een hoge, kinderlijke stem. Ze vond dat zelf irritant, maar ik overtuigde haar dat ze daar haar kracht van moest maken. Nu spreekt ze bij allerlei kinderseries de stemmen in van jongetjes en meisjes.”

Een ander had een ’vieze stem’, doorrookt en wat studentikoos. „Hij is nu de station-voice van RTL Crime.’’Nog even de taboes. Roken is uiteraard niet goed voor je stem, al steekt de voice director zelf ook graag een sigaret op. „Maar stoppen met roken is nog slechter”, grinnikt hij. „Dan verandert je stem.” En omdat je verrassend genoeg veel gebruik maakt van je handen én je mimiek, is er nog een no go: „Botox is verboden.""